Ifjúsági szakemberek egyéni fejlesztése - csoportkontextusban
2018 | Ifjúsági terület | nívódíjas projekt | Budapest | Ifjúsági szakemberek egyéni fejlesztése - csoportkontextusban - Erasmus+ nívódíj 2018
Intézmény: Egyesek Ifjúsági Egyesület
Projekt címe: Changemaker- self coaching for youth workers and young social activist
Koordinátor: Csákány Viktória
Honlap: www.egyesek.hu
Erasmus+ nívódíj 2018
Lehetséges ez? A Changemaker című Erasmus+ ifjúsági projektnek sikerült. Az egyéni fejlesztőfolyamat keretében elsősorban a kiégés megelőzésével és a motiváció fenntartásával foglalkoztak – a résztvevők saját szükségletei mentén. A projektben nyolc nemzetközi partner dolgozott együtt a 21. századi készségek fejlesztése, az ifjúsági munka minőségének növelése, az önkéntesség, a fiatalok társadalmi részvételének és vállalkozói készségének előmozdítása érdekében. Csákány Viktóriával, az Egyesek Ifjúsági Egyesület társelnökével, a nívódíjjal elismert képzési program szakmai vezetőjével beszélgettünk a „hogyanok” kapcsán.
Különlegesen hatékony módszertannal érte el kitűzött céljait a két képzésetek. Miben látjátok a módszer legnagyobb erejét?
Az élmény alapú tanuláson, a coaching, valamint a self-coaching szemléleten keresztül tulajdonképpen a kontextust teremtettük meg a módszertannal. Tudatosan adtunk át eszközöket, amelyek azt segítették elő, hogy az ifjúsági területen dolgozó szakemberek saját magukat is felül tudják vizsgálni, tudjanak magukra reflektálni, ezáltal hatékonyabban tudjanak együtt dolgozni az általuk közvetlenül elért fiatalokkal. Tartalommal a résztvevők töltötték meg a képzés elemeit a tanulási folyamataikon keresztül. A módszertan -1. lépése a tanulási célok egyéni meghatározása volt.
Dolgoztatok már korábban is ezzel a módszerrel, vagy egyfajta pilotként tekinthetünk erre a két képzésre?
Az Egyesek 15 éve minden ifjúsági programjában használja már ezt, így szervezeti szinten úgy érezzük, hogy a nívódíj voltaképp ennek a 15 év munkájának a gyümölcse, amely a Changemaker projektben csúcsosodott ki.
A nívódíj elnyerése arra enged következtetni, hogy sikerült egy nagy kihívásra pozitívan felelni: a résztvevők nagy száma, a korcsoport nagy szórása, a szakmai hátterük és tapasztalatuk más-más egyéni tanulási cél megfogalmazását sejteti. Hogy sikerült mindenkiét hatékonyan támogatni a 10 napos képzések alatt?
A programunkat a résztvevők által előzetesen kitöltött kérdőív alapján is személyre szabtuk, amely a tanulási céljaikat mérte fel. A képzésen az egyéni folyamatot úgy tudtuk támogatni, hogy már az első napon létrehoztunk egyfajta horgonyként funkcionáló feldolgozó csoportokat, ahol a tanulási folyamataikat kis körben is meg tudták osztani egymással. Minden csoportban volt egy-egy tapasztaltabb nemzetközi tag, aki facilitálta ezeket a napzáró beszélgetéseket. A két tréner természetesen a képzés egésze során elérhető volt egyéni konzultációra is.
A nagy igényre való tekintettel volt szükség egy projekt keretén belül két képzés megvalósítására?
Egyrészt ezért, másrészt az ifjúsági szakemberek alapvetően két csoportra voltak oszthatók a területen töltött éveik számának, tapasztalataiknak megfelelően. Az áprilisi képzést így annak a 33 főnek céloztuk, akiket a kiégés veszélye már megkörnyékezett. Sokan közülük annyira sok mindent valósítottak meg és tettek le az asztalra, hogy természetes és érthető emberi reakcióként megjelent a „nekem már senki sem tud újat mondani” attitűd, valamint többeknél kezdett alábbhagyni az önreflexió képessége a bejáratott – és sokszor egész jól is működő – munkamódszerek alkalmazásakor. Arra sarkalltuk őket, hogy gondolják végig újra a víziójukat és a küldetésüket, legyen újra kedvük és szándékuk az ezekhez kapcsolódó alapvető kérdéseket feltenni maguknak. A júliusi csoport 37 résztvevője esetén kevésbé tapasztalt ifjúsági szakemberekkel dolgoztunk együtt. Náluk a kiégéstől még nyilván nem kellett tartani, a tanulási célok fókusza így a motivációjuk hosszú távú fenntartása lehetett.
Több ifjúsági területen pályázó szervezet fut bele abba a hibába, hogy a nemformális tanulási eredményeket tudatosító és azokat körüljáró Youthpass folyamat helyett a szervezet egyfajta részvételt igazoló dokumentumként használja csupán a tanúsítványt. A Changemaker ebben is különleges: a tanulási eredmények fókusza a tevékenységek gerincét adja. Mesélnél egy kicsit erről?
Amikor a résztvevők egyénileg felállítják maguknak a tanulási céljaikat a képzés legelején, akkor ez már azon kulcskompetenciák mentén történik meg, amelyeket meghatároz a tanúsítvány. Bárkinek nagy kihívást jelenthet a megcélzott eredmények eléréséhez egy konkrét tanulási ív rendelése, függetlenül attól, hogy mennyire tapasztalt ifjúsági munkásról is beszélünk. Ez nagyon sokszor egy megfoghatatlan „lufiból” indul, amelynek elemekre bontásában a Youthpass kulcskompetecia meghatározásai nagyon praktikusak. Ezek mellé részletes tisztázó kérdéseket is mellékeltünk a résztvevőknek, hogy ezekre reflektálva láthassák, hogy egy-egy tanult elem hogyan és melyik kompetencia fejlesztéséhez járult hozzá konkrétan.
Különleges, az UNESCO világörökség listáján is szereplő falu adott otthont a két képzéseteknek. Az Egyeseknek budapesti székhelyű szervezetként miért pont erre a községre esett a választása?
Történelmet ír már a helyszín a szervezetünk életében. Az Egyesek 18 éve hivatalosan is bejegyzésre került, de informális keretek között már 2 évvel korábban is működtették az alapítók, így lassan Amerikában is nagykorúnak számítana. Hollókőn találtak az akkori kollégák egy olyan házat, amely minden szinten megfelelő volt. Egyre több eseményt valósítottak meg itt, míg nem oda jutott a dolog, hogy gyakorlatilag már minden projektünk helyszínének ez a festői szépségű kisfalu ad otthont.
El tudom képzelni, hogy a veletek érkező nemzetközi pezsgés kezdetben szokatlan lehetett egy kistelepülés életében. Megváltozott ez mostanra?
A település jól ismeri már a szervezetet és a sajátos programjainkat, tudják, hogy mi vagyunk az a csapat, aki időről-időre idegen nyelven beszélő fiatalokat „hoz” a faluba. Többnapos önkéntes tevékenységeket is szerveztünk már a képzések részeként, amikor a fiatalok bekapcsolódtak a falu hétköznapjaiba. Egyébként nemcsak Hollókőn, hanem a környéken is egy számunkra nagyon fontos kölcsönhatás alakult ki az évek során a helyi közösségekkel, ami a jelenlegi helyi ifjúsági munkánk alapját adja.
A projekt 8 nemzetközi partner 74 résztvevőjével magas színvonalon valósult meg. A szakmai program szükségletfelmérésen alapult, ami biztosította, hogy valódi problémákkal foglalkozzanak a tevékenységek során. |
Az interjút készítette: TÓTH XÉNIA
Tempus Közalapítvány / Erasmus+ Programiroda